måndag, maj 21, 2007

...och genuskämpen Alexandra Hernadi!

Jag fortsätter på ämnet SVD. Varje gång man klickar på en, för mig, "ointressant" eller "knäpp" rubrik så kan man nästan sätta sina slantar på att det är Alexandra Hernadi som har skrivit den. Inget ont om det, tydligen så säljer såna texter och leder ofta läsartoppen. Hon ska också ha cred för en otrolig produktivitet. Däremot så kan jag inte tiga när hon ställer en av de mest dubiösa frågor som jag någonsin läst i en morgontidning. Ämnet är pissoarer, och hur män ocj krogar verkar vilja bli av med dem. En forskare utfrågas om divere kissfakta. Då kläcker Hernadi ur sig "Allt fler satsar på pissoarer i bås och då blir det köer även på herrarnas. Är inte det mer än rätt ur ett jämställdhetsperspektiv?"


Konstpaus. (Eller kisspaus om ni så vill.)


Jag vill ta upp min dator och slänga in den i väggen. Precis när jag lyfter upp den, så ser jag forskarens svar: "Det tycker jag inte. Ju färre som behöver vänta desto bättre."

Tack för det! Menar Alexandra på riktigt att vi för att det ska bli mer jämlikt bör ha längre väntetider på toaletterna på krogen? Jag läser igenom frågan ett par gånger till. Analyserar. Jo. Det är exakt vad hon menar. Det är såna som Alexandra Hernadi som förlöjligar hela kampen för jämställdhet. Lika rättigheter, inte lika mycket lidande. Vill vi ha det jämställt så inför pissoarer för tjejer. Inte för att jag tror att många skulle lockas av det, men jag tror inte att någon kan nämna ett enda argument för hur vi får ett bättre samhälle av att män måste stå i toakö längre och bli kissnödiga.

Eller kan ni det?

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Äsch, sådant där är så fånigt... Jag hamnade i en annan kissdiskussion en gång. Ang. mansdominerande yrken där arbetarna hälsar varandra välkomna genom att kissa på dem i duschen (ang. att ett könsrollssamhälle inte är önskvärt för män heller... främst ur socialt perspektiv). Varpå en tjej säger "Det är inte männen som borde sluta kissa på varandra, det är kvinnorna som borde börja göra det oftare!"
Och det var en så utsökt perfekt parodi på hela skiten.

2007-05-21 14:08  
Anonymous Anonym said...

Haha, roligt skrivet, men varför skulle inte vi tjejer vilja kissa i pissoar? Det är lite kliché att tro att vi är för fina för det eller?

2007-05-21 18:53  
Blogger Damon Rasti said...

Absolut inte! Jag har bara svårt att se hur det skulle funka rent fysiskt. Det är väl ganska svårt för tjejer att stå och kissa utan att "spilla" på kläder/skor?
Jag tycker definitivt att det borde finnas en mer enhetlig lösning, vet bara inte hur det skulle funka rent praktiskt, för om du bara ställer ut en massa vanliga toaletter överallt så blir det väl jättekonstigt?

2007-05-21 19:01  
Blogger Olle Lidbom said...

I dunno... en journalist ska inte ställa frågor som får henne att framstå som smart och intelligent. En journalist ska ställa frågor som ger bra svar.

Alla journalister vet hur svårt det är att ställa dumma, löjliga, korkade frågor. Men man häpnar också alltid över vilka bra svar man får.

imho

2007-05-22 10:38  
Blogger Damon Rasti said...

Lidbom: Men den här frågan var bara idiotisk. Och fick ett rätt vettigt svar tillbaka. Fast det låter ju som drömjournalisten, hon låter dum, medan jag framstår som sansad!

2007-05-22 14:50  
Anonymous Anonym said...

Jag kan inte fatta varför det skulle vara fel att ställa initierade frågor som journalist? Tycker mig se en trend att man allt oftare försöker smickra läsaren/lyssnaren gm att få h*n att känna sig smart, men när man gör det med allt mindre subtila medel blir jag bara förbannad och känner mig tokunderskattad! Tror dom att vi är dumma i huvudet? Det värsta exemplet på länge var nån reklam för nåt konstuthyrningsföretag som jag glömt vad det heter.

2007-05-23 14:32  
Blogger Daniel said...

Det var ju en jätterolig fråga! Varför blir du så upprörd?

2007-05-24 10:45  
Anonymous Anonym said...

Måste börja med att säga att det är en rätt så idiotisk fråga som dessutom är till nackdel för jämställdhetskampen. Så då har jag sagt det.

Men om jag skulle komma på en enda poäng med det hela så är det att det kanske skulle generera mer förstående för oss kvinnor som ibland får vänta alldeles för länge bara för att få slå en drill. kanske skulle fler ha förstående för att man (jag) gick på herrtoan i ett nödigt läge helt enkelt för att jag inte hade något val.I övrigt; var toaletterna finns och hur många utav dem som finns till befogande för damer kan vara en jämställdhetsfråga i sig. I sverige är vi dock ypperligt bra på den frågan. Bodde utomlands ett tag och förundrades över att männens toaletter, för det mesta, låg nära och synbart medans man fick gå upp/ner för ngn trappa, svänga till vänster och upp/ned för en halvtrappa för att få gå på toa om man var utav det kvinnliga könet. På Starbucks av alla ställen fanns det till exempel två herrtoaletter och en damtoalett som dessutom delades med handikappade av båda könen. Gissa var kön fanns och var toalettpapperet alltid var slut?

Men nej, inte mer lidande till folket tack, då går vi ju i helt fel riktning!

2007-05-24 20:41  
Blogger Damon Rasti said...

Jonas: Bra fråga!
Daniel: Det var ett förlöjligande av hela jämställdhetsfrågan, men hon kanske var überironisk, och då missade jag detta!
Nadia: Exakt min point, vi drar frågan åt helt fel håll!

2007-05-27 21:21  

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se